Vitalmetoden

Magi i magen -pÄ 14 dagar!

För inte sÄ lÀnge sedan var magen bara ett rörsystem dÀr maten vi Ät skulle passera och ta sig ut. Idag vet man bÀttre och magen har börjat benÀmnas som vÄr andra hjÀrna och hamnat i centrum med sina ca 2 kg bakterier.

Vi vet nu att dessa bakterier kan göra oss glada, fylla oss med energi och skydda mot sjukdomar. Matar vi vÄra goda bakterier med deras favoritföda sÄ ökar de i antal och de dÄliga bakterierna minskar. HÀr förklarar jag detta enkelt. Den goda nyheten Àr att det gÄr snabbt och din vÀg mot lÀkning kan börja redan idag.

VĂ„rda dina magbakterier som om de vore husdjur. Man har sett sannolika samband mellan tarmbakterier och;

  • Astma och allergi. Man tror att magsĂ„rsbakterien Helicobakter pylori skyddar om man utsĂ€tts redan i barndomen och dĂ€rmed bygger upp immunförsvaret. UtsĂ€tts man, dĂ€remot, i vuxen Ă„lder kan den orsaka magsĂ„r. I U-lĂ€nder, dĂ€r hygienen inte Ă€r som vĂ„r, Ă€r det ovanligt med astma och allergi.
  • Styr din vikt. Om smala möss transplanteras med avföring frĂ„n överviktiga mĂ€nniskor blir de feta trots samma kosthĂ„llning som tidigare.
  • Kan skydda mot blodpropp. Ett stört mikrobiom höjer bĂ„de blodsocker och blodtryck vilket kan orsaka blodproppar pĂ„ sikt.
  • Lindrar kronisk inflammation. Ett av mikrobiomets viktigaste funktioner Ă€r att motverka inflammation i matsmĂ€ltningskanalen. Tar sig denna inflammation ut genom tarmvĂ€ggen och ut i blodbanorna kan en autoimmun reaktion skapas med mĂ„nga kroniska sjukdomar som följd. Man har börjat experimentera med avföringstransplantation frĂ„n friska donatorer till sjuka och tror att detta i framtiden skulle kunna bli en behandlingsmöjlighet.
  • StĂ€rker ditt humör. Man vet att magbakterier bildar signalĂ€mnen som serotonin som lyfter humöret. NĂ€r försökspersoner fĂ„tt bĂ„de positiva och negativa budskap, fokuserar de som fĂ„tt yoghurt med mjölksyra bakterier mer pĂ„ det positiva Ă€n kontrollgruppen.
  • Lindrar reumatism. MĂ€nniskor med reumatism har fler bakterier av stammen Prevotella och mindre av en stam som heter Bacteoidetes. I djurförsök, pĂ„ möss, har man bĂ„de lyckats lindra bĂ„de reumatism och MS.
  • Förebygger tarmcancer. Man har sett att cancerpatienter har stora mĂ€ngder Fusobacterium som orsakar inflammation i tarmen och mindre variation pĂ„ tarmbakterierna. De har ocksĂ„ fĂ€rre Clostridiumbakterier som kan omvandla kostfiber till cancerförebyggande Ă€mnen.
  • Reglerar typ 2-diabetes. Ett osunt mikrobiom förstör slemhinnan i tarmen vilket skapar inflammation och nedsatt kĂ€nslighet för insulin.

Matmagi i magen -vad tarmbakterierna Àter

Jag ska inte trötta ut dig med allt du ska undvika. Du vet redan att gluten, kolhydrater, laktos, fruktos, plast, soya, matoljor, fluor, margarin, antibiotika och teflon, etc Àr skadligt för dig. HÀr ska vi mer gÄ in pÄ vad som Àr det bÀsta att Àta om du vill skÀmma bort ditt mikrobiota;

  • fermenterad mat som kefir, surkĂ„l, kombucha, tempeh, natto, miso, kimchi.
  • ett par teskedar potatismjöl utspĂ€tt i vatten morgon och kvĂ€ll. Alternativt en kokt och kyld potatis till kvĂ€llen.
  • kött frĂ„n grĂ€sbetande djur, vildlax, Ă€gg frĂ„n fria höns
  • mĂ€ngder av mörka bladgrönsaker som grönkĂ„l, broccoli, ruccola, spenat. Har du underfunktion i sköldkörteln ska du tillsĂ€tta 20 droppar Lugols jod om du Ă€ter kĂ„l.
  • minst 30 gram dagligen av kostfiber, frĂ„n vĂ€xtriket, minskar tarmcancer-risken med 40%. VĂ€lj cikoriarotfiber, gröna Ă€rtor, frön, nötter, havregryn, avocado, sesamfrön, linfrön, chiafrön, mandlar, grönkĂ„l. Varför inte göra egen musli, att ha pĂ„ din kefir, av kostfiber? Det blir en, riktigt, bra start pĂ„ dagen.
  • 1 tsk linfröolja ger hela dagsbehovet av omega 3.

KÄLLOR:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10787-014-0216-x

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3986062/

https://link.springer.com/article/10.1007/s00281-014-0453-5

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3986062/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6163724/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jre.12432