Vitalmetoden

Andas som en stridspilot

huvudvÀrk, andning, smÀrta, 1177.se

Livet kan erbjuda oss mer Àn vi mÀktar med och resultatet kan bli huvudvÀrk, muskelspÀnningar, tinnitus och i förlÀngningen sjukdom. Stress och kaos gör oss inte tÄligare, som individer, mÄnga bryts ner och fÄr svÄrt att ta sig ur stress-spiralen. Dessutom föder stress Ànnu mer stress dÄ binjurarna producerar stresshormonet kortisol. Stress orsakar en nedÄtgÄende spiral av Ängest och svÄrighet att fatta rÀtt beslut. Den klamrar sig fast och det kan vara, vÀldigt, svÄrt att lugna sig sjÀlv.

Elit styrkan US Navy SEALS har utvecklat en stressreducerande andningsteknik, box breathing, som hjÀlper dem att fokusera, och dÀrmed överleva, intensiv strid. För oss civila Àr det en enkel teknik för att hÄlla vardagliga stressorer i schack. Ge det 2-3 minuter, eller sÄ lÀnge som krÀvs, nÀr livet kÀnns svÄrt. Du kan göra det var som helst. SÄ hÀr gör du:

Navy seals och US Airforce anvÀnder sig av andningstekniken under press.

  • Andas in, 4 sekunder, nĂ€r cirkeln expanderar
  • HĂ„ll andan 4 sekunder
  • Andas ut 4 sekunder nĂ€r cirkeln kontraherar, försök pressa ut all luft, humma gĂ€rna pĂ„ utandning för att öka kvĂ€veoxid
  • HĂ„ll andan i 4 sekunder
  • Upprepa minst 10 gĂ„nger eller 2 minuter

Rulla till toppen