Magi i magen -på 14 dagar!

För inte så länge sedan var magen bara ett rör-system där maten vi åt skulle passera och ta sig ut. Idag vet man bättre och magen har börjat benämnas som vår andra hjärna och hamnat i centrum med sina ca 2 kg bakterier.

Vi vet nu att dessa bakterier kan göra oss glada, fylla oss med energi och skydda mot sjukdomar. Matar vi våra goda bakterier med deras favoritföda så ökar de i antal och de dåliga bakterierna minskar. Här förklarar jag detta enkelt. Den goda nyheten är att det går snabbt och din väg mot läkning kan börja redan idag.

Vårda dina magbakterier som om de vore husdjur. Man har sett sannolika samband mellan tarmbakterier och;

  • Astma och allergi. Man tror att magsårsbakterien Helicobakter pylori skyddar om man utsätts redan i barndomen och därmed bygger upp immunförsvaret. Utsätts man, däremot, i vuxen ålder kan den orsaka magsår. I U-länder, där hygienen inte är som vår, är det ovanligt med astma och allergi.
  • Styr din vikt. Om smala möss transplanteras med avföring från överviktiga människor blir de feta trots samma kosthållning som tidigare.
  • Kan skydda mot blodpropp. Ett stört mikrobiom höjer både blodsocker och blodtryck vilket kan orsaka blodproppar på sikt.
  • Lindrar kronisk inflammation. Ett av mikrobiomets viktigaste funktioner är att motverka inflammation i matsmältningskanalen. Tar sig denna inflammation ut genom tarmväggen och ut i blodbanorna kan en autoimmun reaktion skapas med många kroniska sjukdomar som följd. Man har börjat experimentera med avföringstransplantation från friska donatorer till sjuka och tror att detta i framtiden skulle kunna bli en behandlingsmöjlighet.
  • Stärker ditt humör. Man vet att magbakterier bildar signalämnen som serotonin som lyfter humöret. När försökspersoner fått både positiva och negativa budskap, fokuserar de som fått yoghurt med mjölksyra bakterier mer på det positiva än kontrollgruppen.
  • Lindrar reumatism. Människor med reumatism har fler bakterier av stammen Prevotella och mindre av en stam som heter Bacteoidetes. I djurförsök, på möss, har man både lyckats lindra både reumatism och MS.
  • Förebygger tarmcancer. Man har sett att cancerpatienter har stora mängder Fusobacterium som orsakar inflammation i tarmen och mindre variation på tarmbakterierna. De har också färre Clostridiumbakterier som kan omvandla kostfiber till cancerförebyggande ämnen.
  • Reglerar typ 2-diabetes. Ett osunt mikrobiom förstör slemhinnan i tarmen vilket skapar inflammation och nedsatt känslighet för insulin.

Matmagi i magen -vad tarmbakterierna äter

Jag ska inte trötta ut dig med allt du ska undvika. Du vet redan att gluten, kolhydrater, laktos, fruktos, plast, soya, matoljor, fluor, margarin, antibiotika och teflon, etc är skadligt för dig. Här ska vi mer gå in på vad som är det bästa att äta om du vill skämma bort ditt mikrobiota;

  • fermenterad mat som kefir, surkål, kombucha, tempeh, natto, miso, kimchi.
  • ett par teskedar potatismjöl utspätt i vatten morgon och kväll. Alternativt en kokt och kyld potatis till kvällen.
  • kött från gräsbetande djur, vildlax, ägg från fria höns
  • mängder av mörka bladgrönsaker som grönkål, broccoli, ruccola, spenat. Har du underfunktion i sköldkörteln ska du tillsätta 20 droppar Lugols jod om du äter kål.
  • minst 30 gram dagligen av kostfiber, från växtriket, minskar tarmcancer-risken med 40%. Välj cikoriarotfiber, gröna ärtor, frön, nötter, havregryn, avocado, sesamfrön, linfrön, chiafrön, mandlar, grönkål. Varför inte göra egen musli, att ha på din kefir, av kostfiber? Det blir en, riktigt, bra start på dagen.
  • 1 tsk linfröolja ger hela dagsbehovet av omega 3.

KÄLLOR:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10787-014-0216-x

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3986062/

https://link.springer.com/article/10.1007/s00281-014-0453-5

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3986062/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6163724/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jre.12432

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *